Program


Rossini 150

Rossini 150


 több

Nincs aktuális előadás

Ön egy múltbeli eseményre keresett. Kérjük, válogasson aktuális kínálatunkból a Jegy.hu keresőjében!

Utolsó előadás dátuma: 2018. november 20. kedd, 19:30

Műsor:
Rossini: Petite Messe Solennelle

Közreműködik:
Horti Lilla – szoprán / Megyesi Schwartz Lúcia – alt / Megyesi Zoltán – tenor / Bakonyi Marcell – basszbariton / Egri-Pertis Duó (Egri Mónika és Pertis Attila) – Bösendorfer és Bogányi zongorán / Ernyei László – akkordeon / Kodály Kórus Debrecen

Vezényel: Szabó Sipos Máté

“Istenem, Uram! Íme itt e kis, szegény mise. Szent zenét komponáltam? Vagy inkább szentségtörő művet alkottam? Jól tudod, én az opera buffa-ért jöttem a világra. Némi technika, kevéske szív, ennyi az egész. Minden áldás Néked, vígy engem a Paradicsomba.” – olvasható a Petite Messe Solennelle szerzői kéziratán, mely az
idén 150 esztendeje elhunyt Gioacchino Rossini utolsó, párizsi alkotói periódusában keletkezett 1863-ban. Elhangzási körülményei is különlegesek: a Rossiniék hatalmas kertjében, szombatonta zajló Soirées Musicales-estek egyikén – amelyek valójában Rossini-kamaraestek voltak – csendült fel elsőször, akkora sikerrel, hogy a nagy ellenábas, Meyerbeer is azonnal elismerte a mű kvalitásait.
A „kis ünnepi mise” már címében is hordozza azt a kedves ironikus hangot, mely szerzőjének ekkortájt sajátja volt, s mely okán az estekre készülő kései kamara- szerzeményeit (186 dal) is, mint „Péchés de veillesse”-t (öregkori vétkek) aposztrofálta tréfásan a szerző. Ugyanis a közel másfél órás kompozíció nemhogy nem nevezhető kicsinek, de formátumában, gazdagon áramló invenciózus zenei anyagában, szellemes megoldásaiban egy Rossini-vígopera, egy Bach-passió és egy Mozart-mise jellegét ölti – egyszerre. Mindehhez társul a szabadon felbuzgó, könnyű kézzel, de érett szívvel komponált, az öregkor bölcsességével és belső derűjével kezelt, lazán áramló, szórakoztató – és egyszerűen gyönyörű – zenei szövet hangszerelése, melynek eredeti, kamara verzióját szólaltatjuk meg ezen az estén. A két zongorára, akkordeonra, kamarakórusra és négy szólistára írt változat,
ha lehet, még inkább csavar egyet a hatáson, olykor szinte tréfás színt kölcsönözve a műnek. Ugyanis bármit is teszünk, akkora a darab zenei formátuma, olyannyira kívánja a katedrálist, az oltárt és az operaszínpadot egyszerre, olyan grandiózus hatásokkal, akkordmenetekkel, hangtömbökkel operál, melyek e kamaraegyüttesen
majdhogynem ironikusnak tűnhetnek. (Igazán a későbbi szimfonikus zenekari hangszerelésben mutatkozik meg: minden tréfája mellett, mennyire komoly darab is a Petite Messe Solennelle.) Bach, újraharmonizálva és újragondolva – mondhatnánk a szóló zongorán felhangzó Preludio Religioso-részt hallván. Valami hiheteten Cum
santo spiritu-befejezés balzsamozza az ember fülét és ejti ámulatba sodró lendületével, izgalmas harmóniameneteivel a Credo végén. Nagyoperába illő, gyönyörű tenorállások a Gloria-ban, a kamarakórus fölé zseniálisan emelkedő, vele különleges „ellenpont-egységet” alkotó szólista az Agnus Dei-ben. A Petite Messe
Solennelle egy pillanatnyi üresjárat, nyugvópont nélkül szórakoztat a lehető legkomolyabban, húszpercesnek sem tűnő másfél órájában. Külön érdekessége e darabnak, hogy több mint 34 év választja el az utolsó Rossini-operától. Egyenes folytatás – a befejezés hangulatának szikrányi jele nélkül, mondhatni: könnyed összekacsintás az Úrral – Rossini-módra. Ahogy a szerzőtől várnánk – s ahogy meg is szokhattuk Tőle.

Ajánlatunk


musical két részben

Isten eljön hozzánk, mert nagyon sok mondanivalója van. Megosztja gondolatait az elmúlt néhány tízezer év történéseiről és tapasztalatairól, válaszol az időközben felmerült kérdésekre és bemutatja a projekt fejlesztésének további lépcsőit.

Claudio Monteverdi – Bella Máté POPPEA MEGKORONÁZÁSA – OPERAVIZSGA Opera két részben, olasz nyelven, magyar és angol felirattal

Ajánló


Figyelem! A vásárlási időkorlát hamarosan lejár!
becsült lejárati idő:
00:00

tétel a kosárban

összesen:


Lejárt a vásárlási időkorlát! Kérjük, állítsa össze a kosarát újra!