
Noktürnök a festészetben - Képek a zenében - Zene és képzőművészet
Egy intenzív zenei élmény képeket varázsol elénk és a képek láttán is ritmusok, harmóniák szólalnak meg bennünk.
Egy intenzív zenei élmény képeket varázsol elénk és a képek láttán is ritmusok, harmóniák szólalnak meg bennünk.
Ön egy múltbeli eseményre keresett rá. Kérjük, válogasson aktuális kínálatunkból a Jegy.hu keresőjében!
Last event date: štvrtok, 07. december 2023, 18:00
Talán bele sem gondoltunk még abba, hogy a zene és a képzőművészet nemcsak erősíti egymást a befogadói élményben, de nagyon is tudatos alkotó szándékok rejlenek mögötte. Számos zeneműnek van képszerű címe, és a képzőművészetben is bőven találkozunk szonátákkal, szimfóniákkal. A zene és képzőművészet kapcsolata rendkívül sokrétű, történetileg szinte az ősidőkig nyúlik vissza és rengeteg műfajt érint.
Előadássorozatunkban ezt a kapcsolatot mutatjuk meg minél több oldalról, említést téve többek között az operák képi világáról, a zenészportrékról, sőt még a hanglemezborítók stílusairól is a Budapesti Filharmóniai Társaság kamarazenekara és dr. Bellák Gábor művészettörténész segítségével.
A 19. század zenéje bővelkedett a képszerűen elképzelt zenei gondolatokban. Berlioz Fantasztikus szimfóniája vizuális élmények zenébe öntése, s nem kevésbé az Muszorgszkij különös darabja, az Egy kiállítás képei. A balettzenék eleve a képi megjelenítés igényével születnek meg és Rahmanyinov Böcklin festményére komponált szimfonikus költeménye, a Holtak szigete sem más, mint maga a zenébe átírt kép. A hangnemi és opus-szám jelölésnél nem beszédesebb, nem képszerűbb-e A Halál és a lányka cím Schubert vonósnégyesében, vagy a közismert Pisztráng-ötös? Ez a megtermékenyítés azonban kölcsönös volt. A 20. század elejére a festészeti kifejezés lehetőségei és formái épp a zenében találnak új inspirációkat. A tiszta és közvetlen vizualitás igénye a századforduló művészeti megújulásában szinte természetesen talált rá a zene egyetemes nyelvére. Gulácsy Lajos kifinomult festészetében se szeri se száma a zenére utaló képcímeknek: Elhangzott dal régi fényről szerelemről, Dal rózsatőről, Sonata, Szomorú őszi dal, Concerto bizarro, Dal a szabadban, Capriccio, Nocturne. Gulácsy festészetének olyan erős a zenei karaktere, hogy még kritikusa, Bálint Aladár is „letompult, rezignált muzsiká”-nak nevezi művészetét a Nyugatban.
Közreműködnek:
dr. Bellák Gábor, művészettörténész
Budapesti Filharmóniai Társaság zenészei
A Recirquel új produkciója, a Paradisum az elpusztult világ elcsendesedését követő újjászületés mítoszát kutatja, ahol a kommunikáció eszköze a test, az egyetlen közös nyelv a mozdulat.
1940-ben a budapesti Operettszínházban bemutatóra készülődtek. Eisemann Mihály legújabb művét vitték színre, főszerepben Kiss Manyival. Az előadás elkezdődött és egyszer csak Kiss Manyi hangja töltötte be a teret: „Jaj de jó a habos sütemény…” Ugye, hogy ismerős? A szavakkal együtt rögtön bekúszik a dallam is. Eisemann darabja nem egy klasszikus operett, nincs hatalmas énekkara és tánckara. Amije viszont van, az a fülbemászó dallam és a magával ragadó történet Bán Sándor tenoristáról és az őt bálványozó bakfisokról.
Gaetano Donizetti STUART MÁRIA Opera három felvonásban, olasz nyelven, magyar, angol és olasz felirattal
Dumaszínház est
Amilyen lebilincselő olvasmány Agatha Christie regénye, éppolyan élvezetes a friss színpadi változat, amelyet a Kecskeméti Nemzeti Színház mutat be először…
položka/y v košíku
celkom:
Váš časový limit na nákup vypršal. Prosím, znova vložte vstupenky do košíka.