Program


Britten, Bach, Pánczél, Strauss

Britten, Bach, Pánczél, Strauss

Budafoki Hangversenyestek
Budafoki Dohnányi Zenekar

 more

Nincs aktuális előadás

Ön egy múltbeli eseményre keresett rá. Kérjük, válogasson aktuális kínálatunkból a Jegy.hu keresőjében!

Last event date: Friday, February 22 2019 7:00PM

MŰSOR:
Britten: Simple Symphony
Bach: a-moll hegedűverseny BWV 1041
Pánczél: Átváltozások
Strauss: Metamorfózisok

Hangversenymester: Berán Gábor

A mai estén elsőként felcsendülő Simple Symphony Britten vonószenekarra írt műve, melyet 1934-ben mutattak be a szerző vezényletével. A darab a komponista kedvenc gyermekkori témáit dolgozza fel négy tételben.

Ezt követően Bach a-moll hegedűversenyét hallhatják Berán Gábor, a BDZ koncertmesterének szólójával. Bachra nagy hatással voltak Vivaldi hegedű contertoi, melyekkel az 1713-as évben foglalkozott elmélyülten. Ezek közül sokat átírt csembalóra, illetve orgonára, és ekkor fogalmazódott meg benne az önálló versenyművek megírásának gondolata. Bach hegedűversenyei máig a hegedűsök repertoárjának legkedveltebb darabjai, melyek attraktivitásuk mellett komoly technikai kihívást jelentenek a szólista számára.

A hangverseny második felében felcsendülő Átváltozások és Metamorfózisok című műveket a címük köti össze.
Az Átváltozások Pánczél Tamás alkotása. A zeneszerző a BDZ elsőhegedű szólamának tagja. Ebben a művében a Bibliában leírt történet egy zenei rezonanciáját mutatja be. A darab címe utalás arra, hogy a pünkösdi események résztvevői - Krisztus addig félénk és bizonytalan tanítványai - olyan átváltozáson mentek keresztül, melynek eredményeként a keresztény hit kétezer éves pályafutásának hajtómotorjai lettek. A zenemű dramaturgiája: egy bensőséges, de egyre fokozódó várakozást ábrázoló (aszimmetrikus ütemekkel teletűzdelt) első szakasz; egy rövid felbolydulás, mellyel minden addigi medret elhagy a zene; majd egy himnikus megnyugvás következik, ahol az „átváltozások” zenei megjelenítéseként megszólalnak az addig csendben lévő fúvósok. Végül egy epilógusszerű zárás következik, egy szokatlanul nyitva maradó kvartszext akkorddal a végén.

Strauss 1943-ban, szülővárosa, München bombázása után vetette papírra a Metamorfózisok első vázlatait, Gyász Münchenért címmel. Így ír erről egyik levelében: “Hogy a müncheni udvari színház leégett, a színház, ahol a Trisztánt és a Mesterdalnokokat bemutatták, ahol hetvenhárom évvel ezelőtt először hallottam a Bűvös Vadászt, ahol apám negyvenkilenc évet töltött első kürtösként – ez életem legnagyobb katasztrófája. Nincs, ami megvigasztalna, számomra, az én koromban, már nincs több remény.” A mű még sok átváltozáson ment keresztül a bemutatójáig, a végső lökést Paul Sacher adta, aki a zürichi kamarazenekar, Collegium Musicum számára rendelt egy vonószenekari darabot. Eközben a szövetséges erők Drezdát és Weimart is porig bombázták, ami rányomta bélyegét a zeneirodalom egyik legszomorúbb gyászzenéjének születésére, melyben Strauss Németország sorsát siratja el.

Our offer


A legnagyobb slágerek Geszti Péter (és bolygónk) meghatározó korszakaiból, Rap+Az, zene+stand up, vidám időutazás, meglepő fordulatok, korszakos vendégek, és egyedülálló AI látványosság!

Suggestions


The Museum of Ethnography in Budapest is an important specialised museum at European level. Now, with the inauguration of its…

A Hagyományok Háza állandó táncház-sorozatának a Hagyományok Háza Átriuma ad otthont, minden szombaton 21 óra és hajnal 2 között. Szombat…

musical family road movie from 10 to 100 years old

Warning! The basket time limit is about to expire!
estimated time left:
00:00

item(s) in basket

total:


Time limit has expired. Please, put item(s) in to basket again.