
"Barátságok" OZF 2025 - Csajkovszkij és az Orosz Ötök (anti) barátsága
Pjotr Iljics Csajkovszkij és az „Orosz Ötök” kapcsolata az orosz zenei élet két meghatározó irányzatának találkozását tükrözte.
Pjotr Iljics Csajkovszkij és az „Orosz Ötök” kapcsolata az orosz zenei élet két meghatározó irányzatának találkozását tükrözte.
Ön egy múltbeli eseményre keresett rá. Kérjük, válogasson aktuális kínálatunkból a Jegy.hu keresőjében!
Last event date: Lørdag, 29. Marts 2025 19:00
Műsor
Csajkovszkij-Mészáros: A hattyúk tava, op. 20a - Jelenet és keringő
Csajkovszkij-Mészáros: A diótörő, op. 71a - A Cukortündér tánca
Kjui: g-moll prelűd
Kjui: Asz-dúr prelűd
Muszorgszkij-Mészáros: Egy kiállítás képei
Előadók:
Mészáros Zsolt Máté - orgona
Pjotr Iljics Csajkovszkij és az „Orosz Ötök” kapcsolata az orosz zenei élet két meghatározó irányzatának találkozását tükrözte. Az „Ötök” – Balakirev, Muszorgszkij, Borogyin, Rimszkij- Korszakov és Kjui – az orosz népi hagyományokon alapuló nemzeti romantikus zenét képviselték, míg Csajkovszkij a nyugat-európai romantika és a technikai tökély iránti elkötelezettségével tűnt ki. Csajkovszkij az 1860-as években találkozott az „Ötök” tagjaival, köztük Balakirevvel, aki tanácsokkal segítette például a „Rómeó és Júlia” nyitányfantázia megírásában. Bár osztotta lelkesedésüket az orosz népzene iránt, nem fogadta el maradéktalanul művészi hitvallásukat, mivel saját stílusában ötvözte a nemzeti és a nyugati elemeket.
Az „Ötök” kezdetben bizalmatlanul tekintett Csajkovszkijra, mivel ő a szentpétervári konzervatórium akadémikus képzéséből érkezett, amelyet ők elutasítottak. Később azonban közeledtek egymáshoz, különösen Rimszkij-Korszakov révén, aki maga is a konzervatórium professzorává vált. Csajkovszkij műveiben gyakran használt népzenei elemeket, ugyanakkor nemzetközi színvonalú szimfóniáival és balettjeivel – mint például a „Hattyúk tava” – túllépett az orosz zenei hagyományokon. Ezért sokan úgy tekintettek rá, mint aki egyesítette az orosz és nyugati zene legjobb erényeit. Kjui például kritikusan viszonyult Csajkovszkij műveihez, és konzervatóriumi vizsgakompozícióját elmarasztalta, bár elismerte tehetségét. Másrészt Rimszkij-Korszakov, az Ötök „legnyugatosabb” tagja, később közeledett hozzá, és elfogadta a konzervatóriumi oktatás jelentőségét is. Muszorgszkij és Borogyin kevésbé foglalkoztak Csajkovszkij műveivel, mivel autodidakta háttérrel inkább saját nemzeti stílusukra koncentráltak. Az Ötök általánosságban kritikusak voltak Csajkovszkij nyugatias hatásaival szemben, de elismerték érzelmekben gazdag dallamvilágát és technikai kifinomultságát. Az Orosz Ötök zenei stílusa erőteljesen épített a népi dallamokra, heterofóniára és orientalista elemekre, míg Csajkovszkij inkább a nyugati harmóniai és formai elveket részesítette előnyben. Mindezek ellenére mindkét irányzat hozzájárult az orosz zene nemzetközi elismertségéhez.
A világon először a Madách Színház kapta meg a jogot, hogy non-replica változatban állítsa színpadra a Mamma Mia! musicalt. A bemutató 2014 augusztusában a Szegedi Szabadtéri Játékokon, szeptemberben pedig a Madách Színházban volt.
Darvas Benedek könnyed zenei világával és Varró Dániel virtuóz dalszövegeivel elevenedik meg Rejtő Jenő népszerű regénye ebben az egyedülálló zenés színházi előadásban.
Egyszerre politikai dráma, krimi és szerelmi história, amely a 15. század közepének izgalmas történelmi eseményeit eleveníti meg, bemutatva a Hunyadi család felemelkedését.
A rembetikót gyakran emlegetik „görög bluesként”. Ez a tradicionális kisázsiai zenén alapuló, görög folkkal keveredő, viszont a városi hagyományokban is…
Dumaszínház est
enhed(er) i kurven
total:
Tiden er udløbet. Start venligst forfra med at vælge billetter.