SZEMLE+ / Pető Kata: Árnyék
Jelinek Eurüdikéje népszerű popzenész férje árnyékaként éleslátással és iróniával küszködik és küzd meg a női szerepből is fakadó komplexusaival.
Jelinek Eurüdikéje népszerű popzenész férje árnyékaként éleslátással és iróniával küszködik és küzd meg a női szerepből is fakadó komplexusaival.
Ön egy múltbeli eseményre keresett. Kérjük, válogasson aktuális kínálatunkból a Jegy.hu keresőjében!
Utolsó előadás dátuma: 2023. szeptember 10. vasárnap, 19:30
Jelinek Eurüdikéje népszerű popzenész férje árnyékaként éleslátással és iróniával küszködik és küzd meg a női szerepből is fakadó komplexusaival.
„Mi felszabadultunk, szabad árnyak vagyunk az árnyak szabad birodalmában. Mindegy, hogy rendesek vagy hanyagok, összehajtva fekszünk vagy összegyűrten, mint koszos törülközők, a sötét űrbe hányva; itt minden helyzet ünnep, boldog alkalom az örök egyformaságra. Bennünk már nem zajlanak lelki folyamatok és az sem érdekel már minket, hogy milyen folyamatok zajlanak a kinti világban. De jó hogy ez már nincsen, főnyeremény, hogy nincsen én, amúgy semmi remény, de ez főnyeremény, többé nem kell lenni én, nem kell lenni, a nemlét ködtengerén fölösleges az én, elég a semmi, az ént pedig első dolgod letenni, leadni a ruhatárba úgy, hogy nem kapsz róla bilétát.”
Eurüdiké ereiben szívódik fel a kígyóméreg, és közben beszél. Haldoklik a réten vagy a backstage-ben, rázkódik, és közben beszél. Meghal, árnya leválik borjúbőrkosztümbe burkolt porhüvelyéről, és közben beszél. Már az árnyak birodalmából hallgatja, ahogy popzenész férje a torkát csak érte tornáztatja, és közben azt mondja: csöndet akar.
A Nobel-díjas osztrák írónő, Elfriede Jelinek kiemeli Orpheusz és Eurüdiké mítoszát az antik környezetből, és kibontja mindazt, amit az alvilágba szállás, felemelkedés és újra mélybe zuhanás közben Eurüdiké gondolhat, érezhet. A történet fordított tragédiaként a feleség halálával indul, és az árnyék megszületésével ér véget. Az ősbemutatón Monteverdi operája és egy balettelőadás fogta közre a monodrámát. Előadásunkban Pető Kata Eurüdikéjének szózuhatagával dialógusba lép a zene és a tánc, hat Orpheusz: a Freakin’ Disco négy tagja, Kákonyi Árpád és Gergye Krisztián személyében.
Az előadás hossza 90 perc szünet nélkül.
Eurüdiké: Pető Kata
Orpheusz: Keresztes Gábor, Komjáti Áron, Szabó Sipos Ágoston, Csizmás András, Kákonyi Árpád, Gergye Krisztián
Fordította: Halasi Zoltán
Dramaturg: Gábor Sára
Koreográfus: Gergye Krisztián
Látvány-és fénytervező: Adrian Ganea
Jelmez: Adrian Ganea, Pető Kata
Zeneszerző: Kákonyi Árpád, Freakin’ Disco (Keresztes Gábor, Komjáti Áron, Szabó Sipos Ágoston, Csizmás András)
Fénytechnikus: Ujvári Zsolt
Produkciós vezető: Gulyás Dóra
Hangtechnikus: Makkai János
Rendezőasszisztens: Varga Miklós
Rendező: Porogi Dorka
FÜGE Produkció – Trafó
A produkció a Budapest Főváros Önkormányzata által meghirdetett és támogatott Staféta program keretében, az Emberi Erőforrások Minisztériuma további támogatásával kiegészülve valósult meg.
Lisa Gerrard, a Dead Can Dance zeneszerző-énekese mind zenekarával, mind szólóban, illetve különböző művésztársakkal közösen létrehozott albumaival, filmzenéivel az egyik legkönnyebben felismerhető, egyben az egyik leginkább egyedi énekhangú előadó.
„Nem fiatalok. Nem szépek. Nem hibátlanok. De ma este színpadra lépnek, és le sem engedjük őket, míg nem marad – alul semmi!”
A zenés színház történetének egyik legjelentősebb darabja tér vissza a budapesti közönség elé.
A történet Fazekas Mihály művén alapul, a mese régi, de a megközelítés módja merőben új, ugyanis Schwajda György a libák…
Az előadás középpontjában két fiú története áll, egyikük szegénységben él, míg a másik a trón várományosa. Amikor sorsuk egy véletlen…
tétel a kosárban
összesen:
Lejárt a vásárlási időkorlát! Kérjük, állítsa össze a kosarát újra!