Program


OMIKE Est - Müncheni Zsidó Kamarazenekar

OMIKE Est - Müncheni Zsidó Kamarazenekar

A Jewish Chamber Orchestra Munich (JCOM) kortárs zsidó zenekar a Kofflers Schicksal (Koffler sorsa) projekt keretében lép a Rumbach utcai zsinagóga színpadára.

Aktuális előadások



A projekt a JCOM és a Münchner Kammerspiele, valamint az „Erinnerung als Arbeit an der Gegenwart” művészeti kutatás közös együttműködésével jött létre. A projektet a német kormány kulturális és médiaügyi biztosa finanszírozza a „Kiváló zenekarok” program keretében. A zenekar 2023-ban és 2024-ben Németországban 13 városban adja elő a darabot, különös hangsúlyt fektetve a diákoknak és egyetemi hallgatóknak szóló előadásokra.

Műsor:

JÓZEF KOFFLER
Sinfonetta ossia Trio op. 10 (1928)
Kamarazenekari átdolgozás: Nicholas Hersh
I. Allegro molto moderato
II. Andante, molto cantabile
III. Allegro molto vivace

JOHANN SEBASTIAN BACH
Goldberg-Variationen BWV 988
Kamarazenekari átdolgozás: Józef Koffler
Aria
Variatio 1
Variatio 4
Variatio 7 – al tempo di Giga
Variatio 10 – Fughetta
Variatio 13
Variatio 16 – Ouvertüre
Variatio 19
Variatio 22
Variatio 25
Variatio 28

Szöveg: STELLA LEDER
Dramaturg: MARTIN VALDÉS-STAUBER

JELENA KULJIĆ – színész és énekes
JEWISH CHAMBER ORCHESTRA MUNICH
DANIEL GROSSMANN – karmester

KOFFLER SORSA: A GOLDBERG-VARIÁCIÓK
A Jewish Chamber Orchestra München a szövegek írójával Stella Lederrel együtt egy kísérletező zenei utazásra indul, amelynek középpontjában a lengyel-zsidó zeneszerző munkássága és élete áll. Józef Koffler művei nagy részben feledésbe merültek, ellentétben Viktor Ullmannal vagy Erwin Schulhoffal, akiknek darabjai az utóbbi években egyre gyakrabban kerülnek előadásra.

A Koffler Sorsa: A Goldberg-variációk projekt a német emlékezési kultúrát építi be az oktatási programba és köti össze a Józef Koffler zeneszerzőre és zenei hagyatékára való emlékezéssel.

Józef Koffler 1896-ban született Stryjben (Lengyelország, ma Ukrajna). Bécsben tanult zeneszerzést, és igen sikeres volt. 32 éves korában Lembergben az atonális zeneszerzés egyetemi professzora lett.
1941-ben a Wehrmacht kelet-lengyelországi inváziója után Kofflert feleségével együtt letartóztatták, és néhány éves fiával együtt a wieliczkai gettóba hurcolták.
A gettó 1943-as feloszlatása után feleségével és kisfiukkal különböző helyeken bujkáltak, de 1944-ben a Gestapo megtalálta őket, és a családot egy ismeretlen falu szélén lelőtték.

Az est Koffler legismertebb művével, az op. 10-es vonóstrióval kezdődik Nicolas Hersh új, kamarazenekari feldolgozásában.

A második műben Jelena Kuljić előadóművész és énekesnő csatlakozik a zenekarhoz, hogy Koffler saját művek komponálásának befejezésével , az elhallgatással foglalkozzon.

A nemzeti szocializmus németországi térnyerése és a sztálini tisztogatások a Szovjetunióban jelentős pszichológiai nyomást jelentettek Józef Koffler számára. Az 1930-as évek közepén abbahagyta a
zeneszerzést.
Más zeneszerzők műveit dolgozta át, amik közül a Goldberg-variációk feldolgozása a legismertebb. Ahogy Koffler saját művészi hangja Bach műve mögött eltűnik, úgy fáradozik Jelena Kuljić, hogy megtalálja a haldokló zeneszerző és családja nyelvét.
Az előadásban a szöveg töredékekre esik szét, és megszakítja a zenekar által játszott zenét, máskor a pedig a zene elnyomja a szöveget.
A Jewish Chamber Orchestra ugyan Koffler partitúráját játssza, de az egyes variációk között új hangszerelések jelennek meg, amelyek lebontják a zenét, üres tereket hoznak létre, és csak egyes hangszerek szólalnak meg.
A zenei és irodalmi improvizáció által a kamarazenekar és Jelena Kuljić között egy partitúra változat jön létre, amely megkérdőjelezi a feledést, átérzi egy művész kizárását és meggyilkolását.
Ez az este az emberi és kulturális pusztulásról szól, amelynek középpontjában az a kérdés áll, hogy az emlékezés rituáléi hogyan törhetők át, hogyan érhető el a tényleges emlékezés ami egyben a jelenre irányuló munka.

Bemutatjuk az est féllépőit:
A Jewish Chamber Munich-ot 2005-ben alapította Daniel Grossmann és azóta egy egyedülálló profilt alakított ki.
Mint kortárs zsidó zenekar szokatlan utakon és formában teszi lehetövé, hogy mindenki hallhassa, megtapasztalhassa és láthassa a zsidó kultúrát – ezt egy nemzetközileg releváns feladatnak tekintik, és a zenekar magától értetődően terjeszti a világban.
A JCOM Németország különbözö városaiban a zsidó kultúra követeként lép fel. Nemzetközi turnék keretében Israelben, Magyarországon, Litvániában, Romániában, Svédországban, az USA-ban, Kínában koncerteztek.
A JCOM egy zenekar mindenki számára, zenészei zsidó és nem zsidó származásuak a világ minden tájáról.
A JCOM a legmagasabb művészi szinten ápolja a gazdag zsidó zenei hagyományt és repertoárt, amely a barokktól a napjainkig terjed.
Elfelejtett zsidó zeneszerzők müveit szólaltatja meg és az egykori zsidó élet helyeit tölti be élő kultúrával.

Sokszínű oktatási program teszi teljessé a zenekar profilját. Ez a Musik im KZ Theresienstadt című eLearning platform, amely betekintést ad a koncentrációs tábor életkörülményeibe és kulturális tevékenységébe.

Daniel Grossmann egész karmesteri pályafutása alatt azzal a kérdéssel foglalkozik, hogy hogyan tudja a zsidó kultúrát a kollektív társadalmi tudatban erősíteni és hozzájárulni a kultúrák közötti párbeszédhez. Ebből a célból alapitotta meg 2005-ben a Jewish Chamber Orchetra Munich-ot, amely azóta zenei vezetése alatt különleges programjaival egy nemzetközileg elismert, magas színvonalú zenekarrá vált.
Daniel Grossmann egy magyar zsidó családból származik. Münchenben született 1978-ban, ahol ma is él. Karmesterképzését Hans-Rudolf Zöbeley-nél kezdte, majd a New York- Metropolitan Operá-ban Scott Bergesonnál tanult. Ezt követően Budapesten a Liszt Ferenc Zeneakadémián Lukács Ervinnél folytatta tanulmányait.
Daniel Grossmann olyan projektekre összpontosít, amelyek a mával, a jelennel foglalkoznak. Tudatosan kapcsolja össze a múlt korok zenéjét a mai előadásmóddal és a JCOM-koncerteket lenyűgöző élménnyé teszi a közönség számára. Magától érthető természetességgel foglalkozik a „elfelejtett” zsidó zeneszerzőkkel is, akiket az általa moderált koncerteken mutat be. Lemezfelvételei között szerepelnek olyan zsidó zeneszerzők felvételei, mint Felix Mendelssohn és Fanny Hensel, Alexander Zemlinsky, Viktor Ullmann, Paul Ben-Haim, Mieczyslaw Weinberg, Marc Neikrug, Iannis Xenakis, John Cage. Fáradhatatlan kultúraközvetítő munkája elismeréseként a Bajor Tudományos, Kutatási és Művészeti Minisztérium a „Pro meritis scientiae et litterarum” díjjal tüntette ki.

Jelena Kuljić 1976-ban született Szerbiában, 2008-ban szerzett diplomát jazz ének szakon a Jazz Institute Berlinben. Számos színházban lépett fel színházi produkciókban, többek között Volksbühne Berlin, Schaubühne Berlin, Burgtheater, Thalia Theater szimpadán. Szorosan együttműködött David Marton rendezővel és koreográfussal valamint Constanza Macras koreográfussal. A 2015/16-os évad óta Jelena Kuljić a Münchner Kammerspiele tagja.
Jelena Kuljić zenészként játszik különböző zenei projektekben, többek között KUU! (ACTmusic), Z-Country Paradise (Z-Paradise Records), Fasil (ECM), valamint nemzetközi jazzfesztiválokon lép fel, mint például a Moers-i Festival, Elbjazz, Copenhagen Jazzfestival, Natjazz Bergen stb.
A KUU! zenekarát jelölték a németországi Jazz Award 2021-re. 2022-ben Kuljićot jelölték a Német Jazz Díjra, mint „Az év énekese” és a JTI-díj nyertese lett.

Stella Leder író és dramaturg. Művészettörténetet és germanisztikát tanult, tagja volt a Zurückgeben Alapítványnak, dolgozott az Amadeu Antonio Alapítványnál és a független színházi szcénában.
2015-ben társalapítója volt az Institute für Neue Soziale Plastik-nak, ami zsidó és antiszemitizmust elitélő rendezők, dramaturgok, szerzők és művészek szervezete. Az intézet előadásokat, installációkat és kiállításokat szervez. 2021-ben két könyve jelent meg: Meine Mutter, der Man im Garten und die Rechten (Ullstein), Über jeden Verdacht erhaben? Antisemitizmus in Kunst und Kultur (Hentrich & Hentrich).

Martín Valdés-Stauber 1991-ben született Németországban Kaufbeuren városban 2021-ben alapította a művészeti kutatási területet: Erinnerung als Arbeit an der Gegenwart (Emlékezés mint dolgozni a jelenen), amelyet azóta is vezet.
2017-2023 a Münchner Kammerspiele művészeti vezetőségének tagja volt.
2023 óta a Schaubühne Berlin dramaturgja.
Szociológiát és közgazdaságtant tanult Münchenben, Friedrichshafenben, Berkeleyben és Cambridge-ben.
Time Busters című darabját – az emlékezés kultúrájáról egy posztmigrációs társadalomban – a Színházi Ifjúsági Klubok Országos Találkozóján mutatták be.
2018 óta kutatja a Münchner Kammerspiele a nácizmus alatt üldözött munkatársainak életrajzát. Ebből a kutatásból nőtt ki az Erinnerung als Arbeit an der Gegenwart (Emlékezés mint dolgozni a jelenen) projekt.

A JCOM CD felvételei és YouTube megjelenései: Felix Mendelssohn és Fanny Hensel müvei Chen Reiss israeli szopránnal, Alexander Zemlinsky, Paul Ben-Haim és Mieczyslaw Weinberg müveivel.

A zenekar különbözö zsidó zeneszerzök müveit és kántorkoncerteket mutat be a zenekar professzionális kép- és hangfelvételekkel a YouTube-csatornáján.

A budapesti Goethe Intézet támogatásával.

Ajánló


„Az ok, ami miatt a Szerelmes Shakespeare-t az irodalommal foglalkozó kutatók és kritikusok is élvezetesnek találják, nem más, mint hogy…

Mogyeszt Muszorgszkij BORISZ GODUNOV Opera négy felvonásban, prológussal, orosz nyelven, magyar, angol és orosz felirattal

Tartson velünk egy igazi házibuliba! Idézzük meg együtt a Szent István parkot, az Ipoly mozit, a Dagály Fürdőt – szűkebb…

Figyelem! A vásárlási időkorlát hamarosan lejár!
becsült lejárati idő:
00:00

tétel a kosárban

összesen:


Lejárt a vásárlási időkorlát! Kérjük, állítsa össze a kosarát újra!